Vaccineren

Waarom vaccineren?
Bij honden en katten komen in ons land een aantal besmettelijke en levensbedreigende ziekten voor.
Sommige daarvan zijn zeldzaam, andere komen regelmatig voor.
Tegen een aantal ziekten kan uw hond of kat worden gevaccineerd.
Normaal worden alle pups en kittens ingeënt en daarna wordt de vaccinatie jaarlijks herhaald.
Vaccineren is een belangrijke en effectieve manier om ziekten te voorkomen.aimages1YFXW48B
Door de vaccinatie wordt het lichaam voorbereid op een mogelijke infectie, waardoor het immuunsysteem direct in actie kan komen.
Zo worden ziekteverwekkers uitgeschakeld voor ze schade kunnen toebrengen.
Niet tegen alle ziekten bestaat een vaccinatie.

Tegen welke ziekten kan uw hond worden gevaccineerd?

Hondenziekte (ziekte van Carré, distemper)
Hondenziekte is een zeer besmettelijke virusziekte.
Behalve braken en diarree kan het ook afwijkingen aan het zenuwstelsel, de longen en de huid veroorzaken.

Leverziekte (hepatitis, adeno-virus type I)
Leverziekte veroorzaakt leverontsteking met koorts, bloedingen, braken en ontsteking van de ogen. Het wordt verspreid via urine.
Leverziekte kan soms voor een plotselinge dood zorgen bij jonge honden.

Parvo (parvovirose)
Het parvovirus tast de darmen van de hond aan, waardoor ernstige, waterige diarree met bloed ontstaat.
Ook braken en koorts komen voor.
Vooral pups kunnen snel uitdrogen en daardoor sterven.
De ziekte is erg besmettelijk en verspreidt zich via ontlasting.

Ziekte van Weil (leptospirose)
Deze ziekte wordt veroorzaakt door bacteriën en overgedragen via onder andere urine, besmet water, mest van koeien of varkens of een rattenbeet.
Deze ziekte is ook besmettelijk voor mensen.

Kennelhoest (Bordetella, para-influenza, adeno-virus type II)
‘Kennelhoest’ is een soort verkoudheid die door verschillende ziekteverwekkers kan worden veroorzaakt, namelijk door het para-influenza virus, het adeno-virus type II en de Bordetella bacterie.
Het komt vaak voor wanneer er veel honden bij elkaar leven zoals in kennels of pensions, of op shows maar denk ook aan de hondenuitlaatservice.
Vaak speelt ook stress een rol. Door blaffen wordt de keel van de honden gevoelig, waardoor deze vatbaar wordt voor infecties.

Hondsdolheid (rabiës)
Hondsdolheid is een dodelijke ziekte die besmettelijk is voor de mens en voor andere dieren. De ziekte wordt vaak overgedragen via speeksel, bijvoorbeeld bij bijtwonden van honden, katten, vossen of vleermuizen. Het tast de hersenen aan en veroorzaakt angst en agressie. Honden overleven hondsdolheid niet; bij de mens kan de ziekte bij tijdig ingrijpen worden gestopt. In Nederland komt hondsdolheid bijna niet meer voor behalve bij vleermuizen, maar in veel andere landen komt deze ziekte vaker voor. Daarom is het verplicht uw hond te laten inenten wanneer uw hond mee gaat op vakantie naar het buitenland.

Tegen welke ziekten kan uw kat worden gevaccineerd?

Niesziekte
Niesziekte bij de kat wordt veroorzaakt door verschillende virussen. Het Herpesvirus (FHV-1 of FHeV-1) en het Calicivirus zijn de belangrijkste veroorzakers van niesziekte bij de kat. Het Herpesvirus wordt overgedragen door fysiek contact tussen katten. Het virus wordt letterlijk uitgeniest door de kat en belandt met de druppeltjes vocht in de lucht. Met name op plekken waar veel katten bij elkaar komen, zoals in pensions, cattery’s of asielen verspreidt niesziekte zich hierdoor snel. Ook kan niesziekte via de kleding van de eigenaar worden overgedragen, of eigenlijk via alles waar het besmette vocht/snot op is gaan zitten, zoals kleedjes en reismandjes.

Symptomen van niesziekte bij katten
Hoewel ‘niesziekte’ vrij onschuldig klinkt, is dit het niet. Niesziekte uit zich als eerste door niezen en een snotterige neus en ogen. Niesziekte kan echter snel verergeren en tast alle slijmvliezen in het lichaam aan. Doordat katten door een verstopte neus niet meer kunnen ruiken, vergaat ze ook de eetlust. Het geïrriteerde slijmvlies in de keel, neus en mondholte maakt eten nog minder aantrekkelijk. In uiterste gevallen kan dit ertoe leiden dat katten, zonder dwangvoederen, zichzelf doodhongeren. Veel katten krijgen koorts en krijgen het benauwd. Wanneer katten met een verstopte neus door hun mond gaan ademen, is de kans aanwezig dat de ontsteking afdaalt naar de luchtpijp en de longen. Bovendien is het risico aanwezig dat niesziekte chronisch wordt.

Chronische niesziekte
Wanneer een kat eenmaal besmet is met het herpesvirus zal hij dit altijd bij zich blijven dragen, ook al lijkt hij volledig gezond. In tijden van een verminderde weerstand kan de niesziekte weer de kop op steken en ook stress is een bekende veroorzaker. Niesziekte wordt voornamelijk overgedragen via direct contact tussen katten, dit gaat het snelste wanneer een acuut zieke kat in contact komt met andere katten, hoewel ook latent zieke katten het virus kunnen overbrengen op gevoelige katten. Ook via schoeisel en kleding kan het virus worden overgedragen, maar omdat het niet lang overleeft ‘buiten de kat’ gebeurt dit weinig.

Vaccinatie tegen niesziekte?
Vaccinatie tegen herpes voorkomt helaas lang niet altijd dat een kat besmet raakt, wel vermindert het in veel gevallen de symptomen als een kat ziek wordt en reduceert het eveneens het uitscheiden van het virus.

Indien uw huisdier naar een pension gaat, kunt u dit aangeven bij de dierenarts. Informeer bij het pension welke vaccinaties uw huisdier moet hebben want ieder pension heeft zijn eigen eisen en regels.
Mocht u vragen hebben of een afspraak willen maken voor het vaccineren van uw huisdier dan kunt u contact met ons opnemen.